Blogi

7 PÕHJUST TOITUMISNÕUSTAJA POOLE PÖÖRDUMISEKS

7 PÕHJUST TOITUMISNÕUSTAJA POOLE PÖÖRDUMISEKS

Tervisemuredega, millega ei pea just arsti juurde minema, kuid mis siiski vajavad lahendamist, tasub ennekõike pöörduda toitumisnõustaja poole. Toit on meie keha ehitusmaterjal ja iga suutäis kas toetab või häirib meie keha. Toitumisnõustaja aitab Sul selgust saada, kus miskit viltu on läinud ja kuidas olukorda muuta.
Paraku lükatakse toitumisnõustaja juurde minekut tihti edasi. Teadmatusest, ebamugavusest või hirmust muutuste ees. Eriti kui olukord ei valmista suuri kannatusi. Ikka püsib lootus, et ehk läheb kõik ise üle. Paljud mured siiski niisama ise ära ei lähe ja pigem süvenevad ajaga. Keha on meil suhteliselt vastupidav – pealtnäha ei pruugi arugi saada kui seespool miskit kiiva kisub. Kuid olukorrad, mille puhul arvatakse, et see ei ole midagi tõsist, muutuvad harjumuslikeks ja omasteks.
Me lepime.
Aga ei peaks.
Kui tunned järgnevalt oma mure ära, siis kiirusta toitumisnõustaja juurde. Tihti on lahendused lihtsad ja tulemused kiired.

  • Toitud ebakorrapäraselt.

Sellises olukorras pole kindlust, kas Sinu keha vajadused on kaetud. Tõenäoliselt mitte.
Kui jätad tihti söögikordi vahele, sööd enamuse päeva toidust õhtul või on Sinu menüüs palju poest ostetud valmistoitu, on tõenäoline, et Sinu vajadused toitainete järele jäävad pidevalt katmata. Isegi kui toit katab energiavajaduse, ei pruugi see veel olla piisav vitamiinide ja mineraalainete osas. Pikapeale tekitab toitainetevaegus tagasilööke Sinu keha funktsioneerimises – tekivad kaebused, haigusseisundid, enesetundemuutus jne. Võid märgata, et oled pidevalt väsinud ja nakatud kergesti viirushaigustesse, kuid tegelikult on nimekiri võimalikest sümptomitest pikk…
Toitumisnõustaja saab siin juhendada ja anda nõu kuidas lihtsate nippidega oma toitumist parandada.

  • Sul on tundlikus või talumatus teatud toiduainete suhtes.

Sa tead, et saa ei tohiks süüa seda või teist, aga sa ei tea miks?
Kui oled üks nendest, kes on oma tundlikkusega leppinud, siis tea, et siingi on võimalusi, kui teadlikult tegutseda. Enamasti on tundlikkus või talumatus seotud nö. kuldse kolmikuga: piimatooted, nisutooted (gluteen) ja muna ning nendele on asendused olemas. Kuid hirm toiduvalikul eksida võib tuua kaasa puuduliku toitumise ja vajakajäämised toitainete osas.
Mida toiduvalikul silmas pidada, millised on ohukohad ning kuidas vabaneda naeruväärsest tundlikusest õunte suhtes – seda kõike saad toitumisnõustajalt teada. Miski Sinu kehas ei juhtu niisama – sellel on oma põhjus ja eellugu, mida Sa lihtsalt veel ei tea.

  • Sinu seedimine ei ole korras.

Puhitused, raskustunne, kõrvetised, kõhukinnisus, -lahtisus – need ei kuulu terve organismi juurde.
Seedimisega on asi lihtne – kui on midagigi, mis sulle muret teeb, siis peaksid kindlasti toitumisnõustajalt abi otsima. Seedesüsteemist sõltub kogu organismi varustatus toitainetega ning selle häirumine võib vallandada ühel hetkel terve rea uusi probleeme.
Kui seedetrakt ei tööta korralikult, ei ole abi ka vitamiinide ja toidulisandite neelamisest. Need ei omastu piisavalt või üldse mitte, ning tekkida võib petlik kujutelm, et vitamiinid hoiavad kõik kontrolli all. Hästitoimiv seedekulgla on hea tervise aluseks. Ka siin on lahendused olemas ja ootamas sind toitumisnõustaja kabinetis.

  • Oled ülekaalus või alakaalus.

Väikesed kehakaalukõikumised ei ole reeglina probleemiks, kuid pidev kaalutõus või püsiv ülekaal ei tohiks jääda tähelepanuta.
Ülekaaluga ei tohiks leppida, sest see koormab kogu keha ning võib viia tõsiste haigusseisunditeni. Eriti oluline on ülekaalu vältimine lapseeas, kuna selle aja jooksul kohandab keha oma rasvarakkude arvu vajadusele vastavaks. Täiskasvanueas rasvarakkude arv ei muutu – toitumisega saab muuta vaid nende suurust, kuid suurenenud ülekaalulisuse risk jääb.
Vastutus lapse tervise eest lasub lapsevanemal – laps ei ole kunagi süüdi oma ülekaalus.
Kaalu korrigeerimine ei pea(-ks) keskenduma dieeditamisele – on palju effektiivsemaid lahendusi. Oluline on otsus muutuda ja terveneda. Kaalulangusega kaasneb enamasti ka parem üldine tervislik seisund nii füüsilises kui vaimses plaanis.

  • Oled alustav vegan või soovid loomset osa oma menüüs vähendada.

Loomset päritolu tooted on meie toidulaual kaua olnud ja nende kõrvalejätmine tekitab esialgu palju küsimusi. Ebakindlust võib tekitada ka skeptikute kriitika. Siiski ei ole täistaimne toitumine midagi uut ning ammu on teaduslikult tõestatud, et taimne toit vähendab mitmeid haigusriske. Veganlusega seotud ohud ei ole suuremad kui segatoidulistel – veganitele lihtsalt pööratakse rohkem tähelepanu. Peaksid siiski toitumisnõustajaga nõu pidama, kui oled alustav vegan, ootad beebit või vastutad lapse toitumise eest.

  • Sinu (näo-)nahk on korrast ära.

Vinnid-punnid, akne, kestenav või rasune nahk, allergiad – probleemid nahal saavad alguse keha seest (kui väliskeskkonna mõjud puuduvad).
Kõik mida sa endale peale määrid, saab vaid leevendada (paremal juhul) sinu seisundit, aga mitte kunagi ravida ega eemaldada põhjust. Nahk ise ei hakka heast peast punnitama ega kestendama – see on Sinu keha viis näidata välja, et miski talle ei meeldi. Enamasti on see toit (ja/või see mida see sisaldab). Toitumisnõustaja soovituste abil vabaned nahaprobleemidest sõltuvalt olukorrast enamasti kuu ajaga.

  • Sinu laps pirtsutab toiduga.

Laste toitmine võib olla vanematele suureks väljakutseks. Kui lisada veel kooli- ja lasteaiatoiduga seotud küsimused, siis võib mure päris suureks paisuda.
Lasteaiatoitu me muuta ei saa, küll aga saame lapsele üht-teist kooli kaasa anda ja kodus nutikamaid lahendusi proovida. See on teadus omaette, kuid toitumisnõustajal on Sulle hulgaliselt nippe ja nõuandeid, kuidas erinevas vanuses lapsed toiduga lepitada.
Toitumisharjumused saavad alguse varasest lapsepõlvest ning määravad suures osas inimese edasise elukvaliteedi (sh. tervena elatud aastate arvu).

Edasilükkamine on inimese loomuses. Enese süüdistamise ja kahetsuse asemel keskendu parem lahendusele ja võta vastu otsus tegutseda.
Ja tegutse!