Blogi

KUIDAS POEST LEIBA JA SAIA VALIDA?

Kas kaerasai on kaerast ja rukkileib rukkist?
Seda võiks eeldada. Aga kui pakendilt koostist lugeda, siis selgub mõnikord, et kaera on saias vaid marginaalses koguses ja rukkileib ei ole sugugi mitte ainult rukkijahust.
Peaaegu kõik leivad ja saiad meie poelettidel sisaldavad nisu. Nisu on üks mitmest gluteeni sisaldavast teraviljast, mille alla kuuluvad ka nisust aretatud Spelta, Durum, Graham jpt. Gluteen on valk, mis annab küpsetistele hea vormi ja tekstuuri, kuid mis on paljude inimeste organismile koormav või isegi kahju tehitav.

Kui sa soovid vähendada nisu tarbimist, siis ära usalda kõlavaid hüüdlauseid, vaid vaata reaalselt toodete koostist! Mõnikord on pakil kirjas näiteks „ 50% kaera“  või „80% täistera“ vms ning ekslikult võib jääda mulje, et lubatud protsent tootest on kaer või täistera (mõne toote kirjelduses on see ka nii sõnastatud). Tegelikult selgub koostisosade loetelust, et hoopis 50% teraviljast on kaer või 80% teraviljast on täistera.

Miks see detail oluline on?
Selline protsentidega mängimine mõjutab inimese alateadlikku meelt ja võib tekitada võltsarvamuse, et toode on parem kui ta arvas või isegi tervislik. Vaadates aga koostisosade loetelu täpsemalt, selgub, et vaatamata parematele teraviljavalikutele, on nisu omaduste kompenseerimiseks lisatud tootele puhast nisugluteeni, jahuparendajat, paksendajaid, kartulihelbeid vms. Lisaks sisaldab see tootegrupp ka suhkrut, siirupit, rapsiõli, ekstrakte, säilitusaineid jne. Nende lisaainete hulka aga ei ole kuidagi võimalik selgeks teha.
See mis lisaainetest üle jääb, on teravili ja reklaamitud protsent on arvestatud just selle mahust. Kindlasti moodustabki teravili enamuse leiva-saia koostisest, kuid oluline on endale teadvustada, et lisaained, mis nisukoguse vähendamiseks taignale juurde segatakse, ei pruugi nisu ees kasutegurit omada. Nii arvame, et sööme tervislikumat leiba-saia, kuid tegelikult tarbime nisust veelgi koormavamaid paksendajaid-parendajaid(?) ja vaatamata kõigele enamasti ka nisust eraldatud nisugluteeni (mida üritasime vältida).

Teine oluline märksõna millele tootjad tihti rõhuvad on „juuretisega valmistatud“. Tegelikult ei ole midagi justkui valesti, sest enamasti ongi siis toote valmistamisel kasutatud juuretist. See sõnum võib aga ekslikult jätta mulje, et toode ei sisalda pärmi. Vale puha! 99% juhtudest on koostises siiski ka pärm. Pärmi ja juuretise vahekorda välja selgitada aga pole võimalik ja ilmselt polegi see oluline – pärm on tootes sees! Niisiis, kui soovid leida pärmivaba toodet, ära usalda pimesi turundussõnumit „juuretisega valmistatud“.

Aga ka see pole veel kõik. Endalegi aru andmata tarbime me saia-leivaga arvestatava koguse suhkrut. Keskmine suhkrusisaldus on 1-3 % aga on ka 6% suhkrusisaldusega tooteid. Viimasel juhul saame me 4 viilu saia söömisega rohkem kui teelusikatäie suhkrut, mis on umbes pool väikelapse päevasest soovituslikust suhkrukogusest ning umbes viiendik keskmise täiskasvanu päevanormist. Lusikatäis siit, teine sealt ja märkamatult oleme hommikueinega oma päevanormi ära tarbinud.

Seega, enne kui sirutad rutiinselt käe harjumuspärase pätsi järele, vaata korraks huvi pärast selle toote koostisosi:

  • Millega on kompenseeritud nisu saias?
  • Kui palju ja milliseid lisaaineid on kasutatud?
  • Kas toode sisaldab pärmi?
  • Kui suur on suhkrusisaldus?

Vali toode mille suhkrusisaldus on madal ja koostisosade nimekiri lühike. Kui nisu sulle probleeme ei tekita, siis eelista nisusisaldust paksendajatele ja parendajatele ning puhtale nisugluteenile. Täisteratooted on kindlasti eelistatud seisus ja nisu asendamine kaeraga tervitatav. Lihtsalt pööra tähelepanu sellele, mis on millega asendatud ja mida sa täpselt igapäevaselt endale ja oma perele pakud.

Soovitan kõigil, kel vähegi võimalik, kaaluda kodust leivaküpsetamist – see pole üldse nii keeruline ega aeganõudev kui tundub. Sellest saab mõnus rutiin, millesse võid kaasata ka pereliikmeid. Kodune leib saab paratamatult üheks lemmiktoiduks, mida võid südamerahuga süüa!
Saia tarbimine võiks olla nädalavahetuse või pidupäeva privileeg. Eelista värskelt küpsetatud pagarisaia pakitoodetele ja naudi südametunnistusepiinadeta.