Blogi

SÖÖ ROHKEM-SÖÖ VÄHEM DILEMMA ehk MILLEST ALUSTADA?

SÖÖ ROHKEM-SÖÖ VÄHEM DILEMMA ehk MILLEST ALUSTADA?

Söö rohkem puuvilju ja köögivilju! Söö vähem transrasvu! Joo rohkem vett ja vähem kohvi! Jne, jne. Nagu ikka- lihtne öelda aga raske teha. Kui sina oled üks nendest, kes leiab, et see toitumise asi on liiga keeruline, piirav ja segane, siis mõtle minuga korraks kaasa.

Olen märganud, et inimesed on segaduses, millele siis rõhk panna: kas süüa häid asju rohkem, või halbu asju vähem? Kui palju on piisav ja kui palju on liiast?
Loomulikult on parim lahendus halbu asju üldse mitte süüa ja teha kõik valikud tervislikust seisukohast! Kuid me pole täiuslikud ja selle asemel, et anda endast parim, lööme hoopis käega. Soovitan alustuseks leida oma toitumises mõistuspärane ja teostatav tasakaal ja see aeg ajalt üle vaadata, korrigeerida ja parendada. Niiviisi liigud tasapisi tervislikuma toitumise suunas ega tunne elu alustalasid lammutavaid tagasilööke.

MILLEST SIIS ALUSTADA?
Mõtle korraks läbi, mida sa eile sõid. Mitu söögikorda sul oli ja kas tegu oli tavapärase päevaga? Vaata oma TAVALISE päeva toiduvalikule otsa – mida sa seal näed?
-Kui kogu su päeva toidu hulgas oli puuvilju/marju või smuuti, siis oled üsna tubli.
-Kui vähemalt ühel söögikorral oli taldrikul värske salat või aedviljad, siis see on päris hea algus.
-Kui teraviljatooted on täisterast, siis oled õigel teel.
Siit saab ainult paremaks minna…

SEEGA:
1. Pane endale igal hommikul valmis puuvilju/marju ja pea meeles need päeva jooksul ära süüa.
2. Põhisöögikordadel jälgi, et ENAMUS taldrikul olevast oleks mitteloomset päritolu (köögiviljad, teraviljad, pähklid, seemned)
3. Eelista täisteratooteid.
4. Poest toitu valides küsi iga kauba käest mõttes: “Kas sind valmistas loodus või inimene?“ Vali loodus nii tihti kui suudad!
5. Ära tarbi ühtegi toitu või jooki suurtes kogustes. Küll sa tead, et 5 tassi kohvi päevas on palju…

ALGUS ENNE ALGUST
Kui ka need põhitõed tunduvad sulle esialgu liiga karmid, siis alusta oma toidu jälgimisest. Lihtsalt vaatle ja teadvusta endale igat toitu mida ostad ja sööd. Esialgu tee lihtsaid faktilisi tähelepanekuid (mis toit see on, mida see sisaldab, kuidas see maitseb jne). Kui see mäng igavaks läheb, siis küsi endalt, kas see toit on sulle kasulik või pigem mitte. Kui oled mõnda aega oma valikuid jälginud, tekib sul ülevaade sellest, mida ja kui palju sa tegelikult sööd.

SEEGA:
Nädal 1: Jälgi lihtsalt mida ja kui palju sa ostad ja sööd/jood. Mõtiskle, nendi, teadvusta, üllatu!
Nädal 2: Küsi iga ostu ja söögi/joogi juures endalt:“ Kas see on mulle pigem kasulik või kahjulik?”
Nädal 3: Toitu ostes ja valmistades liiguta kaalukaussi tasapisi kasulikumate toitude suunas. Mõtle, mida saad oma menüüs asendada tervislikuma valikuga või suurenda lihtsalt tervisliku toidu osakaalu (vt. soovitusi eespool).
Nädal 4: Sa oled valmis oma tervise ja toidulauaga tõsisemalt tegelema.

Kui oled endiselt pildil ja tunned, et oled valmis kaugemalegi minema, siis tea, et oled kõige olulisema osa juba läbinud. Sa oled teadvustanud endale oma toitumisharjumusi, ehk oled isegi tundnud enesetunde paranemist ja tajud, et sa oled õigel teel. Jätka samas vaimus – tee paremaid valikuid, kuula oma keha ja tunne rõõmu oma edusammudest!
Kui tunned, et vajad personaalset tuge ja nõuandeid, siis aitan sind hea meelega!

TEA SIIS, ET…

…kui sa sööd liiga vähe tervist toetavat toitu, siis võib sinu keha jääda hätta oluliste funktsioonide täitmisega ning sõna otseses mõttes hingitsema jääda. Igasugune täiendav vale toiduvalik teeb olukorra veelgi raskemaks.
…kui sa sööd liiga palju keha koormavat ja kahjustavat toitu, siis ägab su keha puhastusprotsesside all ja otsib kuhu mida ära peita ja ladustada. Igasugune abistav meede (loe: värske tervislik toit) leevendab seda koormat.

On tõesti nii, et tasakaal on väga oluline. See ei garanteeri sulle pikka iga ega haigustevaba elu, aga aitab kehal paremini hakkama saada.
Esimeste häirivate märkide korral (väsimus, valud, häired jne) peaksid hakkama sööma rohkem tervist toetavat toitu ja vähendama keha koormava toidu osa. Loomulikult pöördu õigeaegselt arsti või nõustaja poole.

Kui tunned, et vajad abi või kiiremaid tulemusi, siis ootan sind juba.