Blogi

TOIT MAITSVAKS AUSATE VÕTETEGA

Keskaegset maitsetut toitu ei soovi meist keegi enam süüa. Otsime ikka uusi maitseid ja maitsestusi, kuid ei süvene sellesse, kust need maitsed pärit on. Kui ostad poest valmistoitu, siis ei saa sa ülemäära kindel olla enne, kui teed tutvust pisikeses kirjas koostisosade loeteluga. Lisaks maitseainetele on nimekirjas tihti ka lõhnaained, värvained ja maitsetugevdajad. Mõnikord on lubatud, et need on looduslikud aga tihti mitte. Ole väga kriitiline just värvainete ja maitsetugevdajate osas. Võimalusel vali tooted, mille koostisosade nimekiri on lühem ja lisaaineid vähem. Teadaolevalt põhjustavad lisaained eelkõige lastel tihti ärevushäireid ja allergiaid ning mõjuvad kogu organismi funktsioneerimisele koormavalt.

Kodus toitu valmistades oled aga sina peakokk ja saad oma fantaasial lennata lasta. Ära siis lepi kõige primitiivemate lahendustega, vaid tee tutvust vürtside ja ürtide salapärase maailmaga.

Maitseained, mida enamus unepealt teab on loomulikult sool ja pipar. Maitsetaimede esindajad Eestis on till ja petersell ning uue aja staarürt – koriander. Vürtside ja ürtide rikkalikku maailma silmas pidades on seda häbiväärselt vähe. Vürtsid ja ürdid on võimasd antiosküdandid ja võitlevad vabade radikaalidega. Need tugevdavad meie immuunsust ja annavad oma panuse nooruse säilitamiseks.

Tihti kuulen, kuidas inimesed kurdavad, et taimetoit on maitsetu. Kuigi taimetoidu maitse sõltub suurel määral tooraine kvaliteedist (orgaaniline ja talus kasvatatud tooraine on märksa maitsekam), on võimalik maitseainetega toitu palju rikkalikumaks muuta. Isegi ühte ja sedasama põhitoitu on võimalik erinevalt matsestades saada täiesti uus toiduelamus.

Toitu maitsestades otsi põhimaitseid -soolane, magus, hapu ja mõru, ning proovi need omavahel tasakaalu viia. Üldiselt peaks maitsestamise jätma toidu lõpufaasi, kuid siin on mõned erandid. Näiteks kurkum aktiveerub oma täishiilguses alles kuumal pannil õlis püherdades. Sama käib musta pipra kohta. Pane need kaks kokku ja nende toime võimendub veelgi. Soolaga ära küll kiirusta, sest liiga varajane soola lisamine kisub toiduainetest vedeliku välja ja muudab nii toidu konsistentsi kui maitset. Soola kasutamisega tasubki pigem tagasihoidlik olla, kuna see koormab neerusid ja südant, ärritab närvisüsteemi ja vähendab luutihedust. Soola asemel kasuta rohkem värskeid ürte. Petersell, koriander, tüümian ja rosmariin on piisavalt tugevamaitselised ürdid ning suudavad ka magedama toidu maitsekaks muuta. Piisab üsna väikestest igapäevastest kogustest, et turgutada organismi immuunsust ning ergutada puhastusprotsesse. Till ja roheline sibul ilmselt tutvustust ei vaja ning need võiksid olla igapäevases kasutuses. Piparmünt, meliss ja basiilik on tänuväärsed kuna need sobivad kaaslasteks nii magusatele kui soolastele toitudele ning jookidele. Lisa neid näiteks smuutisse või küpsetistele. Ja ära koonerda – eeterlikud õlid neis mõjuvad ergutavalt ka sinu meeltele. See, et supi peale käib roheline kuhi, on pigem tavapärane, kuid proovi lisada ürte ka soolastele putrudele, võileibadele, taignatesse ja kastmetesse. Tee tutvust põnevate laugulistega ja otsi üles teenimatult unustuse hõlma vajunud leesputk (võid leida selle oma vanaema aianurgast).

Ürte lisa toidule pigem värskena, nii on nende maitse meeldivam ja toime tugevam. Muidugi müüakse poes kõike ka purki pistetult ja see on parema puudumisel hea alternatiiv, kuid eelista alati värskust, sest sinu keha teeks sama valiku.

Kuigi ürdid sobivad paljudele roogadele, on siiski teatud toidud, mis eelistavad vürtside jõulist puudutust. Lisaks eelmainitud kurkumile ei vaja tuntud vürtsisegud eraldi tutvustamist ning klassikalised aasiapärased toidud lausa hüüavad nende järele. Proovi aga sedagi kasutusala laiendada! Lisa kaneeli ja kardemoni oma kohvivahule või kakaole ning sa saad tubli annuse antioksüdante, mis sinu heaks koheselt tööle hakkavad. Näpuotsatäis tšillit viib kakaojoomise hoopis uuele tasemele ning tõstab õnnehormoonid lakke. Puista piparkoogimaitseainet oma hommikupudrule, müslile või jäätisele ja saad vahelduseks hoopis teistsuguse kogemuse. Proovi näiteks ise masala kokku segada ja saad just oma maitsele vastsva kombo, millele kauplusest kindlasti võrdset ei leia. Kui juba katsetamist alustad, siis viib vool su endaga ja peagi avastad, et sul on kodus täiuslik valik vürtse ja ürte igaks olukorraks.